Εντόνως συζητείται σήμερα, μεταξύ άλλων, το ζήτημα της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας που ευνοεί τις πολυεθνικές εταιρείες, βασιζόμενη κυρίως στο φθηνό κόστος παραγωγής και στην απελευθέρωση των αγορών. Επειδή η όλη διαδικασία αφορά όχι μόνον στην σχέση του εργαζομένου με την εργασία του αλλά παράλληλα και στις ιδιαιτερότητες επί μέρους λαών και ανθρώπων, εκδοχές που χαρακτηρίζονται, και οι δύο, από ένα πνεύμα αλλοτρίωσης, θα επιχειρηθεί στη συνέχεια να προσδιορισθεί το περιεχόμενο της πολιτισμικής αλλοτρίωσης στην σύγχρονη, παγκοσμιοποιημένη πλέον, οικονομία.
Υπενθυμίζεται ότι κατά την μαρξιστική ανάλυση της έννοιας της αλλοτρίωσης ο καπιταλισμός μεταμορφώνει τις σχέσεις των ανθρώπων σε σχέσεις πραγμάτων. Επισημαίνει δε επί λέξει ο Marx ότι η αυξανόμενη αξία του κόσμου των πραγμάτων είναι ευθέως ανάλογη προς την υποτίμηση του κόσμου των ανθρώπων.
Πιο συγκεκριμένα, η αλλοτρίωση αφορά την σχέση του εργαζομένου με το προϊόν της εργασίας του και τα μέσα με τα οποία παράγει. Εάν τα μέσα παραγωγής χρησιμοποιούνται προς όφελος ορισμένων και προς καταδυνάστευση όλων των άλλων, τότε ακριβώς η αναφερθείσα «μεταμόρφωση» συνιστά την αλλοτρίωση της ανθρώπινης φύσης. Προφανώς στην περίπτωση αυτή διασπάται η ενότητα που πρέπει να χαρακτηρίζει το κοινωνικό σύνολο.

Εξ άλλου, η υποτίμηση του ανθρώπου σε σχέση με τα πράγματα έχει και μία πολιτιστική παράμετρο, δεδομένου ότι η παγκοσμιοποιημένη οικονομία απειλεί και τις ιδιαιτερότητες των επί μέρους λαών και ανθρώπων. Στην περίπτωση αυτή, η αλλοτρίωση εντοπίζεται ακριβώς στην ισοπέδωση της πολιτιστικής παράδοσης των επί μέρους λαών, εφόσον μάλιστα συγκεκριμένα πρότυπα-προϊόντα (λ.χ. ενδυμασία, διατροφικές συνήθειες, πολιτιστικές εκδηλώσεις κ.ά.) προερχόμενα κυρίως από την Αμερική ή την εξαμερικανισμένη Δύση υιοθετούνται, κυρίως, από αδύναμους αλλά με σημαντική παράδοση λαούς. Επομένως εδώ η αλλοτρίωση έχει πολιτιστικό και ψυχολογικό περιεχόμενο. Αντιστοίχως, εάν θελήσει να προβάλει κανείς δυνάμεις αντιστάσεως σ’ αυτήν την αλλοτριωτική συμπεριφορά, αυτές θα είναι οπωσδήποτε πολιτιστικές και ψυχολογικές. Εδώ έχει ιδιαίτερη σημασία η αντίσταση των βασικών φορέων της παραδοσιακής κουλτούρας. Είναι σκόπιμο να υπομνησθεί το παράδειγμα της Ρωσίας: στην δυτικοποίηση της ρωσικής ζωής πού είχε επιχειρηθεί από τον Μ. Πέτρο και εμπρόκειτο να συνεχισθεί και κατά τον ιθ΄ αι'., θα αντιστέκονταν κατ’ εξοχήν οι αγρότες που εκείνη την εποχή εθεωρείτο ότι διέσωζαν την παραδοσιακή πίστη και κουλτούρα, εμπνεόμενοι από τους μεγάλους ασκητές του ρωσικού μοναχισμού. Σε τελική ανάλυση, ως πράξη αντιστάσεως σ’ αυτήν την ισοπεδωτική συμπεριφορά μπορεί να θεωρήσει κανείς την διατήρηση της ιστορικής συνειδήσεως.
Από τα παραπάνω καθίσταται, νομίζω, σαφές το διττό περιεχόμενο της έννοιας της αλλοτρίωσης στην σημερινή οικονομική πραγματικότητα. Πάντως η αλλοτρίωση δεν εξαντλείται στην σχέση του εργαζόμενου με το προϊόν της εργασίας του. Επί πλέον η αλλοτρίωση καταγράφεται ως λειτουργία που απειλεί ξεκάθαρα την πολιτιστική και ψυχολογική συμπεριφορά επί μέρους λαών και ανθρώπων πολλές φορές ανίσχυρων μπροστά στις πρακτικές εφαρμογές της παγκοσμιοποίησης από κράτη πολύ πιο ισχυρά. Και προς τις δυο αυτές εκδοχές της αλλοτρίωσης ο σύγχρονος άνθρωπος, πολίτης και εργαζόμενος, έχει τη μοναδική υποχρέωση να ΑΝΤΙΣΤΑΘΕΙ!
whatsapp goruntulu show
ΑπάντησηΔιαγραφήshow
CJ7W
whatsapp görüntülü show
ΑπάντησηΔιαγραφήücretli.show
JPH